Jak psát blog na Shoptetu

Rádi byste začali tvořit na Shoptetu blog a chcete, aby měl alespoň nějakou formu? Všichni se shodneme, že vést na Shoptetu blog není zrovna šťastné řešení (doufám, že prozatím), avšak díky pár úpravám a rozvaze ho můžeme značně vylepšit. Taktéž vám ukážu, jak blog strukturovat a na co si dát pozor. V tomto článku nebudu mluvit o blogu na wordpressu či jiné platformě, kterou můžete dát na subdomenu.

Technická stránka samotného článku

Asi pro vás nebude novinkou, že by článek měl být vzdušný a zároveň by měl být strukturovaný, aby byl nejen dobře čtivý, ale zároveň, v rámci mezí, optimalizovaný pro vyhledávače. Teď mluvím za sebe, ale pokud je článek nahuštěný, s malým textem a bez vyznačení nadpisů, tak se mi ho podvědomě fakt číst nechce. Působí to na mě hrozně dlouze a nedokážu ho přečíst na jeden nádech, protože se mi kolikrát i pletou jednotlivé řádky a slova. Pokud k tomu člověk ještě hůře vidí, tak takový článek může být celkem problém.

Zde přikládám ukázku článku ze svého eshopu drnutta.cz, kde je jasně vidět struktura nadpisů a textu samotného.

Technická stránka samotného článku

Asi pro vás nebude novinkou, že by článek měl být vzdušný a zároveň by měl být strukturovaný, aby byl nejen dobře čtivý, ale zároveň, v rámci mezí, optimalizovaný pro vyhledávače. Teď mluvím za sebe, ale pokud je článek nahuštěný, s malým textem a bez vyznačení nadpisů, tak se mi ho podvědomě fakt číst nechce. Působí to na mě hrozně dlouze a nedokážu ho přečíst na jeden nádech, protože se mi kolikrát i pletou jednotlivé řádky a slova. Pokud k tomu člověk ještě hůře vidí, tak takový článek může být celkem problém.

Zde přikládám ukázku článku ze svého starého eshopu drnutta.cz, kde je jasně vidět struktura nadpisů a textu samotného.

Jenže zde zbystřete! Velikosti nadpisů a podnadpisů nezvětšujte tím stylem, že zadáte jinou velikosti textu. V ideálním případě, pro lepší on-page SEO, dejte takovým nadpisům html tag <h1>, <h2> nebo <h3>. Vyhledávače se pak dokážou v textu lépe orientovat.

Pokud se budete držet této rady, tak zjistíte, že váš článek nevypadá vůbec jako ten můj. Já na svém eshopu mám totiž na celou rubriku nasazený kód, který jednotlivé nadpisy <h1>, <h2> aj. automaticky konvertuje na určitou velikost, automaticky jim dá tučnost a automaticky je odsadí, což je další věc, o které bych rád mluvil.

Aby text působil vzdušně, tak se uklikáte na tlačítku enter, což je ale špatně. V ukázce níže jsou prázdné mezery mezi větou o písku a “podestýlkou”, což není technicky správně.

Nijak razantně vás to teda neovlivní, myslím – nemám to nějak změřené, ale není to prostě správně. Naopak na svém webu DrNutta.cz to mám opět udělané kodem:

Těchto pár úprav učiní váš článek mnohem lépe čtivým. Pokud nerozumíte kódu a příslušné úpravy si nedokážete udělat sami nebo nemáte po ruce schopného programátora, tak mě klidně kontaktujte. Rád vám tyto změny na eshop nasadím včetně dalších vychytávek, o kterých si napíšeme třeba příště.

Kategorie článků

Často debatované téma v shoptet poradnách. Ne, nelze blog nějak složitě strukturovat, bohužel. Jedninou možností je tvorba rubrik, kde pak jednotlivé články do nich můžete vkládat. Aktuálně je možné mít článek vždy v jedné rubrice, což může být celkem značné omezení, když si uvědomíme, že na shoptetu nejsou ani štítky ke článkům. Teoreticky by to šlo do dalších rubrik dát scriptem, ale zde by to bylo asi tak složité, pracné a dlouhodobě neudržitelné, že vám to nedoporučím.

Mnoho eshopů to řeší stylem, že si založí rubriku “blog”, kam dávají všechny články a když se jim blog rozroste, tak tyto články začnou třídit do kategorií, dalších rubrik. Jenže zde je potřeba si dát velký pozor. Na Shoptetu bohužel nelze u článků nastavit strukturu URL (v budoucnu třeba ta možnost bude), takže tam budete mít vždy hlavní domenu, pak rubriku a pak název článku. Viz tento příklad: “https://www.drnutta.cz/cukrarina/jak-poznat-kvalitni-cokoladu/”.

Pokud změníte rubriku, tak se vám automaticky změní i URL, což vede k chybě 404, což úplně nechcete. Pokud se k tomuto kroku náhodou odhodláte, tak je potřeba staré URL vždy 301 přesměrovat. Pokud si nevíte rady, klidně mi napište.

Struktura blogu

Většinou bývá zvykem, že je na eshopech či webech záložka “blog” či “magazín”, kde jsou různé podkategorie pro třídění článků. Je to fajn, ale toto přesně na Shoptetu neuděláte, teda ne v rámci základního nastavení Shoptetu.

Docílit toho lze způsobem, že si založíte stránku například “drnutta.cz/blog” kam si vložíte odkazy na jednotlivé rubriky. Můžete využít klasické linky nebo si kodem celou stránku upravit. Například si vložit vedle sebe několik obrázků (bannerů), kde každý směřuje na jinou rubriku.

Toto řešení není úplně optimální z technického pohledu, ale je asi nejjednodušší a nejpoužitelnější na Shoptetu. Každý šikovný programátor vám to dokáže dát dohromady. Kdybyste se neměli na koho obrátit, tak mi klidně napište, mrkneme na to.

Musím blog strukturovat?

Zda musíte blog nějak složitě strukturovat je otázkou. Vše záleží na tom, jak aktivní budete a kolik článků ve výsledku bude. Pokud máte eshop, kde prodáváte čistě jeden druh zboží a píšete čistě jen o tom, tak vám postačí rubrika jedna. Vždy je lepší mít v rubrice více článků, než mít deset rubrik a v každé jeden článek, nepůsobí to dobře.

Pokud máte ale už rozsáhlý eshop, tak je vhodné se nad strukturou zamyslet. Já například mám zvlášť kategorii pro recepty, zvlášť pro články o výživě a zvlášť pro články o cukrařině, do které bych se časem rád ponořil a naskladnil.

Mít více rubrik přináší i další výhody. Například na facebooku/ IG/ google můžeme cílit remarketingové reklamy na návštěvníky, kteří navštívili danou rubriku. Pokud někdo navštíví článek o výživě, kde v URL mám “drnutta.cz/vyziva” tak v reklamním systému pak jednoduše nastavím publikum, které navštívilo URL, která obsahuje slovo “vyziva”.

Podobnou strategii můžete zvolit i vy, ale je potřeba si uvědomit, že musíte mít opravdu vysokou návštěvnost skrze okruhy uživatelů na platformách, kde plánujete pouštět reklamy. Pokud budete cílit remarketing na okruh, kde máte pár desítek či stovek návštěvníků, tak vám to asi moc dobře fungovat nebude (pokud vám to vůbec daná platforma pustí – fb potřebujete alespoň 1000 lidí na jeden okruh), ale taky záleží na sortimentu a jak ohřáté publikum máte.

Ono celkově je lepší dát Facebooku/ IG větší volnost v zacílení a větší publika, než reklamy úzce cílit. Ale o tomto tématu třeba jindy.

1500 1000 Adam Pražan

Adam Pražan

Tvořím weby, reklamy a dělám komplexní marketing. Specializuji se na menší lokální projekty, kterým pomáhám od A do Z. Podniká se semnou dobře. Jsem přátelský, zodpovědný, samostatný a držím dohodnutou cenu.

All stories by : Adam Pražan

Leave a Reply