Celkem často stojím u zrodu nových firem či u začínajících podnikatelů, kde se na mě obrací s konzultací, jaký název mají pro své podnikání použít. Asi se shodneme na tom, že název je klíčový, ačkoliv někdy je mu přikládán až zbytečně velký význam.
V praxi se podnikatelé zaseknou na vymýšlení názvu zbytečně dlouho namísto toho, aby rozvíjeli své podnikání. Co si ale budeme povídat, ono to vlastně není až tak lehké najít vhodný název, který by s předmětem podnikání nějak korespondoval, zároveň na tento či podobný název nebyla registrovaná ochranná známka a navíc byly volné domény. Tak či onak, toto je téma spíše na nějaký jiný článek. V tomto článku bych rád rozebral, zda použít obchodní název, za kterým se může kde kdo schovat nebo vyjít na trh se svým osobním brandem, kde je hned na první dobrou jasně vidět, kdo za projektem stojí. Toto téma není úplně černobílé a je vždy potřeba se nad tím alespoň trochu zamyslet a já vám nyní ukážu, jak nad tím přemýšlím já se svými klienty.
Obchodní název
Obchodní názvy využívám u některých svých projektů i já sám. Za mě mají super smysl v případě, kdy toho dělám více a chci nějakou službu či produkt od mého jména oddělit. Kupříkladu moje Slinta.cz. Jedná se o oříškové krémy, kde je název klíčový a nedává zde absolutně smysl mít na produktu svoje jméno.
Druhým případem, kdy volím obchodní název je moment, kdy přemýšlím, že bych projekt jednoho dne mohl prodat. Co si budeme povídat, prodávat značku krémů, která se jmenuje “Adam Pražan” není úplně ok. Pakliže tedy rozjíždím nějaký projekt, kde jeho životnost nezávisí pouze na mně, ale dokáže mě někdo nahradit a mám vizi, že bych to mohl časem prodat, tak volím právě nějaký obchodní název.
Třetím případem je pak možnost škálování. Pokud rozjíždím projekt, kde je reálná šance, že se podnikání rozroste a že na to nebudu sám, že mě dokáže někdo nahradit a já se přenesu například do manažerské pozice, tak v tento moment dává taktéž smysl mít obchodní název, za který schovám hromadu lidí.
Osobní brand
Hned na začátek je nutno říci, že osobní brand je silnější a důvěryhodnější, než obchodní název nějaké firmy. Ze zkušenosti mohu říci, že lidi na osobní jméno lépe slyší, lépe a osobitěji se rozvíjí vztahy a nese to řadu dalších výhod.
Pakliže podnikáte v něčem, co stojí vyloženě na vaší osobě, tak doporučuji používat osobní jméno. Když dělám weby či marketing, tak taktéž vystupuji jako Adam Pražan a ne jako Nuttamedia, jak jsem dříve pojmenoval svojí agenturu.
Má to ale i své nevýhody. Mezi nevýhody patří třeba následný prodej podnikání. Kdyby náhodou nastal moment, že bych své podnikání chtěl utnout a přejít do důchodu nebo dělat něco jiného, tak se mi to bude hůře prodávat, než kdyby to byla zajetá agentura. Měl bych to těžší, ale zároveň by to nebylo nereálné. Dokážu si představit, že bych své klienty předal kupci, kde bych klienty o skutečnosti informoval a sdělil, že jsou v dobrých rukou. Tak či onak, je zde cítit, že prodej není úplně optimální.
Další nevýhoda tkví ve škálování. Pokud dělám marketing pod svým jménem, přijde ke mně nový klient a já na konzultaci pošlu svého kolegu, tak to působí celkem špatně – nebo teda aspoň na mně. Takto se mi to stalo u jednoho nejmenovaného specialisty. Chtěl jsem jeho, jeho názory, nápady a feedback, kde mě dostal na starost jeho kolega, kterého si vzal pod křídla, což mě trochu zklamalo.
Jasně, lze to i schovat, že daná osoba dělá komunikaci a prodej, kde kolegové pak vykonávají tu danou práci, ale i tak to není už autentické.
Co vidím často v praxi a přijde mi to jako chyba
Často narážím na podnikání, kde celý projekt stojí na jednom člověku a ten člověk využije nějaký obchodní název, ačkoliv v tom daném segmentu to nedokáže efektivně škálovat či prodat. V tento moment mi to nedává absolutně smysl, jelikož když se daný podnikatel všude představuje svým jménem, uzavírá pod svým jménem obchody, pak danou službu on sám vykoná, sám odevzdá a vyfakturuje.
Představte si, že na daného člověka dostanete někde doporučení, hodíte si ho do Google a ten vám nic nenajde. Případně vám najde jen nějakou firmu, kde je uvedený v kontaktech. Problém je ovšem ten, že vy nechcete tu danou firmu, ale danou osobu. Za mě by bylo mnohem lepší mít v takovém případě vytvořený přehledný osobní web. Ano, lidi mohou předat i doporučení na danou firmu a né přímo člověka, ale za mě je tato cesta těžší a trvá to déle, než si uděláte dobré jméno. Sám jsem se dříve schovával za agenturu a výsledky byly horší.
Závěrem
Možností, jak postupovat, je hned několik a podle mě neexistuje přesný návod k úspěchu. Je potřeba na to pohlížet vždy individuálně podle segmentu podnikání, vize projektu apod. Pokud si tedy nejste s výběrem jména jistí, tak mě kontaktujte, rád se na to s vámi podívám. Když zjistíme, že pro vás bude vhodný obchodní název, tak vám mohu pomoci s výběrem konkrétního jména. Zvládám základní research ochranných známek, domén aj. Není totiž nic horšího, než když toto zanedbáte, rozjedete podnikání a po roce vás napadne firma, jelikož váš název koliduje s jejich názvem a vy se musíte přejmenovat – mně samotnému se něco podobného stalo, aneb Jak jsem přišel o svojí značku.
Leave a Reply