Nezapomeňte na ochranu, aneb jak jsem přišel o svojí značku

Když jsem začínal podnikat, tak všechno bylo v podstatě stylem pokus omyl. Poprvé jsem si čichnul k podnikání ve čtvrtém ročníku na střední škole, kde jsem měl dost omezené vědomosti a zároveň i budgety, což je důvod proč jsem přišel o svojí první značku.

V čem jsem podnikal

Moje první podnikatelská činnost spočívala ve výrobě oříškových másel. Fakt dlouho mi trvalo vymyslet nějaké jméno, které vystihuje daný produkt, je dost chytlavé, dobře se píše a čte. Po zhruba dvou až třech měsících, kdy jsem prodával produkty bez značky jen po svých známých, jsem dostal nápad – Nuttamix.

Nápad se líbil širokému okolí, domény pro .cz, .sk, .com byly volné, tak jsem si řekl proč ne a začal ořechová másla vyrábět pod touto značkou.

Prvně nevědomost, pak ignorance

Ze začátku jsem neměl absolutně žádné tušení, co je to ochranná známka a že by se značky měly nějakým způsobem chránit. Jednoduše řečeno nebyl v mém okolí nikdo, kdo by mě na to upozornil a zároveň jsem na to ani nenarazil někde na netu. Přeci jen, když začínáte s podnikáním, obzvláště v online prostředí a ještě máte výrobní firmu, tak se na vás valí tolik informací ze všech možných směrů, že toho máte nad hlavu.

Postupem času jsem se o ochranné známce dozvěděl, ale nevěnoval jsem tomu tolik pozornosti. Můj vnitřní argument spočíval v tom, že jsme malá firmička a co by se asi tak mohlo stát. Tento argument byl podpořený i tím, že v této době, v našich začátcích, jsem měl omezené budgety. Sotva jsem vyšel střední školu, tak jsem opravdu neměl na rozhazování. Byl jsem rád, že jsem měl na zboží a rozvoj firmičky.

Osudová chyba

Ochrannou známku jsem postupem času vytěsnil, ačkoliv jsem věděl, že by bylo dobré to nechat zaregistrovat. Plynul čas a po necelém roce mi přijde od kamarádky do chatu zpráva, kde je screen konkurenční firmy, která si tento název dala na produkt. Co mě napadlo v první chvíli už pořádně nevím, ale vím, že to nebyl zrovna příjemný pocit.

Správné načasování

Správné načasování mého konkurenta hrálo proti mně. Když totiž žádáte o ochrannou známku, tak existuje tříměsíční lhůta pro podání námitek, ve které mohou třetí osoby (vlastníci dřívějších práv např. k ochranné známce či nezapsanému označení), přihlášku ochranné známky napadnout. Úřad průmyslového vlastnictví pak takovou ochrannou známku nezaregistruje a přihlášku ochranné známky zamítne, pokud tato zasahuje do dřívějších práv, jejichž existenci či užívání je třeba prokázat (např. prokážete, že jste název užívali již dříve).

Všechno je to hrozně hezký, ale nikdy by mě nenapadlo pravidelně kontrolovat databázi ochranných známek, zda si někdo náhodou “Nuttamix” právě neregistruje. No a v moment, kdy uběhly ty tři měsíce, tak v ten moment přišla daná firma s produktem na trh, takže s tím v podstatě už nešlo nic dělat.

Boj nebo změna?

V ten moment jsem to řešil s několika právníky, kde mě jeden přivedl na zajímavou myšlenku. Spor by teoreticky vyhrát šel, ale je potřeba si dopředu spočítat, na kolik by to mohlo vyjít a pak se zamyslet, zda to vůbec má smysl, když se jedná v podstatě o start-up.

Po dlouhém váhání jsem se značky vzdal a přejmenoval obchodní název na současný Dr. Nutta. Neměl jsem totiž v úmyslu se tahat po soudech a vést spory o neplatnost již registrované ochranné známky u Úřadu průmyslového vlastnictví, neboť jde o časově a finanční náročné spory.

Jaká byla ztráta?

Ohledně ztráty nemám přesná čísla a ani nevím, zda to reálně lze nějak vyčíslit. Spočítat dokážu max to, že jsem musel vyhodit staré etikety, najmout grafika, vše předělat a vše vytisknout znovu.

Propady nebyly ani tak velké díky informovanosti. Zákazníky jsme zhruba půl roku dopředu informovali, že dojde ke změně názvu, posílali jsme emaily, viselo to na eshopu a navíc jsme přibalovali i letáčky do balíčků. Starou doménu jsme pak trvale přesměrovali na nový název a zároveň spustili brandové PPC reklamy jak na nový, tak i starý název.

Osobně si však myslím, že ke ztrátě určitě došlo, hlavně u starších a nepozorných zákazníků, kteří se vracejí po delší době. Do Googlu zadají “nuttamix”, kde jim to vyplivne reklamy z Google nákupů, na které když kliknout, tak jsou rovnou u konkurence.

Právní dohady s konkurencí

Jakmile byla známka zapsaná, tak po chvíli dorazil dopis od konkurenční firmy, abychom okamžitě zanechali prodeje produktů pod označením “Nuttamix”, že porušujeme jejich práva. Následovalo pár hovorů a emailů s jejich právníkem a patentovým zástupcem, kde se mě snažili dotlačit k tomu, abych jim předal i doménu “nuttamix.cz”. Ačkoliv vás k tomuto nikdo dotlačit nemůže, tak vám může zamezit její používání, respektive trvalé přesměrování na nový název už je porušení ochranné známky.

Sranda ale byla, že jsem měl doménu v osobním vlastnictví a oni napadli mojí právnickou firmu. Celkem dlouho jsme se dohadovali, nechtěl jsem se vzdát, protože kdybych odevzdal doménu, tak přijdu o veškerý link juicy a organická návštěvnost z vyhledávačů (SEO), by byla na nule. Zároveň by to bylo dost matoucí i pro vracející se zákazníky, jelikož by se po zadání staré domeny nedostali ke mně, ale přímo ke konkurenci.

Dlouho jsem argumentoval tím, že by došlo k matení spotřebitele, jelikož rozlišovací prvky našich produktů byly dost malé, kde bude prokazatelně docházet k záměně produktů. Tento argument se jim samozřejmě moc nelíbil.

Nakonec to dopadlo tak, že to protistranu přestalo bavit a korespondence vyšuměla. Je to již pár let a nikdo se neozval. Hádám tedy, že ani jim se to nechtělo řešit soudně a zbytečně si přidělávat starosti. Tento boj by totiž byl asi na dlouho, jak už to bývá.

Moje doporučení

Pokud začínáte podnikat a nejste jen nějaký lokální obchůdek, kavárna, restaurace či tak něco, tak vřele doporučuji si ochrannou známku pořídit. S územní platností jen pro Česko to stojí pár korun a předejdete opravdu hodně nepříjemnostem.

Aktuálně spolupracuji na dalších svých projektech se Simonou Hejdovou z INPARTNERS GROUP. Paní Hejdová je opravdový profík nejen na ochranné známky a duševní vlastnictví, ale i na problematiku e-commerce a poskytování komplexních právních služeb začínajícím podnikatelům a startupům, takže vám dokáže poradit komplexně i ohledně obchodních podmínek, cookies a dalších věcí.

Pokud tedy máte nějakou zajímavou značku, tak vřele doporučuji paní Hejdovou kontaktovat a zkonzultovat vaše možnosti. Mně například zařídila na ochrannou známku sama od sebe i dotaci, za což jí děkuji. :))

1024 649 Adam Pražan

Adam Pražan

Tvořím weby, reklamy a dělám komplexní marketing. Specializuji se na menší lokální projekty, kterým pomáhám od A do Z. Podniká se semnou dobře. Jsem přátelský, zodpovědný, samostatný a držím dohodnutou cenu.

All stories by : Adam Pražan

Leave a Reply