Máte nápad na nový projekt, ale nevíte, co přesně to obnáší? Nevíte, na co si dát pozor a co vše zařídit? V tomto článku vám přiblížím postup, který rutijně dělám ať u svých klientů nebo u sebe. V tomto článku se zaměřím hlavně na online projekty, ale pár pilířů jde aplikovat i na offiline.
Asi se shodneme, že základem každého projektu je jeho název. Může to být název opisný dle nějaké ulice (hodící se např pro lokální kavárnu), podle jména zakladatele (ideální pro freelancery, umělce atd) nebo nějaký vymyšlený název. Tento vymyšlený název se hodí, pokud máte nějakou službu/ produkt, který není vázaný na konkrétní osobu či místo a zároveň je vize taková, že by se z názvu jednou stal silný brand.
Zde budu vycházet z toho, že název máme již vybraný či vymyšlený. Co teď? Já osobně určitě doporučuji si udělat vlastní krátkou kontrolu. Doporučuji název prohnat Googlem, Facebookem a Instagramem. Doporučuji zadat i jeho velmi podobné varianty např bez zdvojené souhlásky (pokud název obsahuje) atd. Velmi často se totiž stává, že někdo podobný název již užívá. Pokud se jedná o zcela jiný obor, než ve kterém budete podnikat vy, tak název použít můžete, ale má to své ale. Později se k tomu dostaneme.
Dále doporučuji název ověřit v registru domén. Na trhu existují firmy, které vykupují všelijaké domény a poté je firmám za draho prodávají. Proto, pokud začínáte s malým projektem, doporučuji si domény ověřit a případně zaregistrovat. Určitě popřemýšlejte, zda si nezaregistrovat i .com a .sk. Případně popřemýšlejte ještě o dalších okolních státech, kam byste v budoucnu mohli expandovat. Vše je ale otázkou investice. Ne každému se hned chce vykupovat všechny domeny okolních států. Já vždy registruji .cz, .com a .sk. Kdybych náhodou chtěl časem expandovat do dalších států a našel se někdo, kdo mi domeny záměrně vykoupí, tak je to pak většinou jen o ceně.
Svůj název doporučuji taktéž orientačně projet v databázi ochranných známek. Jak v české tak celosvětové. Pokud budete vědět, že stejný název používá již někdo v Česku či dalším státě, tak je to už na pováženou.
Mám vybráno a ověřeno, co teď?
Úvodní kontrola proběhla v pořádku? Super! Teď doporučuji daný název dát odbornému advokátovi, který to znovu ověří skrze budoucí registraci ochranné známky. Pravidel, podle kterých se ochranné známky registrují a jak se pak řeší případné spory, je velmi hodně a je to na samostatný článek. My jsme úvodní kontrolu dělali z důvodu, že advokát po vás bude chtít za tuto researši zaplatit. Pokud bychom ho “otravovali” s každým naším nápadem, tak nás to bude stát celkem dost financí, které můžeme investovat jinam. Jednoduše řečeno, za advokátem jděte tehdy, jakmile jste si s názvem jistí.
Ochranná známka, ano či ne?
Rozhodně ano! Určitě si nechte chránit váš název a případně vaše logo, vizuální identitu. Snadno se to říká, ale ne každému se chce hned vysolit zhruba 5 000 kč na českou a cca 20 000 kč na evropskou ochrannou známku. K tomu je potřeba připočítat ještě náklady na advokáta. Pokud začínáte podnikat, tak registrace známky tolik nespěchá. Lze ji na nějakou dobu odložit, kde ale podstupujete určité riziko. Pokud je název lokální či podle vašeho jména, tak to až tolik akutní není.
Pokud opravdu hrotíte cashflow, můžete s registrací počkat, kde doporučuji každý měsíc kontrolovat v databázi och. známek, zda ji někdo nedal k registraci. Pokud by se tak stalo, můžete proti této registraci podat námitky a zneplatnit ji. Vše je ale běh na dlouhou trať a musíte prokázat, že máte již nějakou pozici na trhu. Otázkou je, zda budete mít pak klidné spaní. Do och. známky doporučuji zainvestovat, kde větší ochranu vám poskytne známka s platností po celé Evropě.
Potřebujete doporučit schopného advokáta? Dejte mi vědět, sám jsem s několika v kontaktu.
Potřebuji eshop či web
Pokud máte fyzický produkt a chcete ho prodávat na internetu, tak budete pravděpodobně potřebovat eshop. Nyní jste v pozici, kde si můžete vybrat mezi open source řešením, vlastním řešením nebo tzv. krabicovým. Co si vybrat? Za mě osobně, pokud nemáte speciální požadavky na funkcionalitu a chcete si podnikání jen vyzkoušet bez větších investic, tak doporučuji krabicové řešení. Podrobně jsem se o tématu kde si vytvořit eshop, rozepsal v tomto článku.
Máte službu či chcete prezentovat cokoliv dalšího? Pravděpodobně budete potřebovat web. Teď je ale otázkou, kde a jak web postavit. Pravděpodobně nejjednodušší je postavit web na webnode, ale to nechcete, nevypadá to profesionálně a nedoporučuji to. Taktéž nedoporučuji ani Wix.
Zkusit můžete vlastní řešení (dražší a těžší na vývoj) nebo WordPress, který vám mohu s klidnou rukou na duši doporučit. Sám na WordPressu prezentační weby stavím a pokud byste potřebovali pomoci nebo udělat celý nový web, tak mě neváhejte kontaktovat.
Mám web či eshop, co teď?
Často se setkávám s tím, že si klient pořídí eshop či web a žije v očekávání, že teď mu budou chodit objednávky a poptávky na jeho služby. Takto to bohužel ale nefunguje. Aktuálně máme pouze základ, který funguje spíše jako landing page, pokud někomu dáme např vizitku s odkazem.
Nyní je potřeba zamakat na marketingu. Registrace na Firmy, SEO, PPC reklamy, správa sociálních sítí, Heureka, Google nákupy a mnoho dalšího.
Web bez marketingu a reklam bude sloužit spíše jen jako takové portfolio, kam budete návštěvníky přímo směřovat vy sami. Na tomto ale business nevyroste.
Leave a Reply