Kde si vytvořit eshop?

Přemýšlíte o založení eshopu, ale nevíte na jaké přesně platformě? Je několik variant mezi open source, vlastním nebo krabicovým řešením. Jaké je pro vás vhodné? Jaké chyby dělají nejčastěji podnikatelé a firmy?

Ještě na začátek bych rád uvedl, že s níže uvednými platformami nemám jakoukoliv spolupráci, zisk či benefity za doporučení. Moje postřehy a doporučení jsou zcela objektivní.

Každý business je jiný a je potřeba brát v úvahu více faktorů. Pokud si s výběrem nebudete jistí, neváhejte mě kontaktovat, rád vám zdarma poradím.

Vaše možnosti

Jak již bylo řečeno, při zakládání eshopu si můžete vybrat mezi open source řešením, vlastním řešením a krabicovým. V tomto článku bych se rád zaměřil hlavně na open source a krabické eshopy. Tyto dvě řešení jsou nejfrekventovanější a mám na ně vždy nejvíce dotazů.

Open source

Jedná se o systémy, za které zpravidla neplatíte. Ikonou je napříkld WordPress (dále jen WP) či PrestaShop (dále jen Presta). Jedná se platformy, kde registrace, založení a vedení je zcela zdarma (kromě hostingu a platby za domenu). Takový eshop si poté skládáte pomocí pluginů k obrazu svému, kde většina pluginů je zdarma. Kde nevystačí pluginy, tak si můžete funkce naprogramovat sami (externí programátor). Nenáročné uživatele pak fungování takového eshopu může přijít na téměř nulovou částku.

Krabicové řešení

Krabicové řešení je takové, kde někdo samotné jádro eshopu již vytvořil a přednastavil a vy mu platíte měsíční pronájem za používání. Zjednodušeně se v podstatě jen zaregistrujete, vyplníte své údaje (fakturační, kontaktní, čísla účtů aj.), vyberete si šablonu, jak má eshop vypadat, přidáte produkty a můžete začít prodávat. Většina těchto systémů nabízí změnu designu a vzhledu velmi jednoduchou cestou, která je ovšem vykoupená tím, že lze změny provádět dost omezeně. Na druhou stranu některé systémy nabízí i vlastní úpravy pomocí CSS a Javascriptu. Taktéž i funkce jsou zde velmi omezené a pokud potřebujete ke svému businessu nějakou speciální funkcionalitu, tak zde nepochodíte.

Častá chyba podnikatelů

Téměř každý začínající podnikatel či firma, která na trh vstupuje s webem či eshopem si myslí, že potřebuje dokonalý vzhled či složité funkce. Samozřejmě, webová prezentace musí mít formu, musí nějak vypadat, ale do začátku, kde je pár objednávek a malá návštěvnost, to až takový vliv nemá.

S trochou nadsázky, hodně mých klientů dříve řešilo, zda udělat nadpis o pár pixelů větší, jak ho zarovnat a jakou mu dát barvu. Výsledkem byl subjektivně “funkční” eshop bez obratu a ztráta času.

Hodně eshopů si totiž neuvědomuje, že jádro businessu neleží v “perfektním eshopu”, ale v dalších faktorech, jako je například produkt, cena produktu, šíře sortimentu, komunikace eshopu, příběh, způsoby dopravy a platby, doplňkové služby aj.

Ono i bez větší návštěvnosti a testování nelze určit, jaký UX/ UI eshopu bude ten optimální. Z toho vyplývá, že řešit dokonalý vzhled a použitelnost není jednorázová záležitost, ale soustavný proces.

Open source nebo krabicové řešení?

Pokud jste začátečník či firma s malým obratem a nemáte extrémní požadavky na funk

ce a vzhled, tak vřele doporučuji krabicové řešení, jakým je například Shoptet. Sám tam mám své eshopy.

U WP a Presty je problém ten, že systém je zdarma a jednotlivé pluginy jsou vytvořeny třetí stranou. Co plugin, to většinou jiný vývojář a každý plugin nepasuje na každou šablonu či verzi WP. Může se tedy stát, a stává se celkem často, že neplacené pluginy, které vám nyní fungují, vám po určitém čase přestanou fungovat a eshop se začne pomalu hroutit. Otázkou je, jak pohotově dokážete zjistit, že vám něco nefunguje, čímž ztrácíte objednávky a jak rychle dokážete tyto chyby opravit. Výsledkem je, že namísto rozvoje svého podnikání si budete hrát na vývojáře. Je taktéž potřeba počítat s tím, že programátorů, kteří dokáží kvalitně naprogramovat backend (funkcionalitu), není mnoho a když už, tak se jejich hodinovka šplhá velmi vysoko.

Naopak díky Shoptetu budete mít tyto věci pořešené. Na českém trhu je k (13.2.2021) okolo 50-60 000 eshopů, kde přes 25 000 je právě na Shoptetu. Může se stát, že i u takového giganta se něco nepodaří či přestane fungovat, ale pak takovou chybu hned někdo objeví a oprava většinou trvá v řádu pár desítek minut.

Napojení na externí aplikace

Shoptet vám taktéž řeší kompletní napojení na přepravce a zbožové srovnávače. Věděli jste, že pro Google nákupy, Zboží, Heureku a Fb katalogy je vždy lehce odlišný feed? Ve většině případů vám plugin na WP či Prestě nedokáže vygenerovat validní feed a bude potřeba další člověk, který vám tento feed opraví.

Poradíte si s analytikou a technickou stránkou webu?

Vyznáte se v analytice? Víte, jak správně napojit události do Facebook pixelu, jak správně napojit Google analytics, konverzní a remarketingové kody pro Google Ads a Sklik? Pokud nemáte tuto technickou zdatnost a nehodláte platit další externí specialisty, tak opět doporučuji Shoptet, kde to již máte vyřešené. Na WP a Prestě je potřeba fundovaného člověka, který to musí nastavit, napojit a následně pořádně otestovat, protože pokud vám bude blbnou analytika, tak dokážete promrhat nemalé finanční prostředky na marketingu a reklamách.

Řešíte technickou stránku webu? Může se stát, že některá šablona či plugin bude špatně napsaný a bude se například velmi pomalu načítat. Zpravidla platí, že čím méně pluginů na webu/ eshopu, tím lépe.

Klíčovka a texty nestačí!

Chcete mít organickou návštěvnost a budovat SEO? Pokud ano, tak pravděpodobně budete potřebovat dalšího člověka, který vám překontroluje technický stav webu, zda máte povolené procházení webu roboty, zda nemáte na webu duplicity, zda máte správně nastavené stránkování v kategoriích a mnoho dalšího. Nestačí totiž pouze udělat klíčovou analýzu a tvořit obsah. Bez tohoto nastavení vás vyhledávače nemusí vůbec zaindexovat. Opět platí, že na Shoptetu máte toto již vyřešené a nastavené.

Zabezpečení až na prvním místě

Jak řešíte zabezpečení eshopu? Máte jistotu, že máte vybraného kvalitního poskytovatele hostingu, kde máte eshop uložený a že je malá šance, že by se vám někdo dostal do systému? Jste připraveni proti různým útokům, spamům a krádeži citlivých údajů zákazníků?

Co responzivita na mobilních zařízeních?

Často se setkávám s tím, že eshopy na počítači vypadají v pořádku, ale už málokdo se zabývá tím, jak vypadají na mobilu! Je to velký problém už jen z toho důvodu, že je čím dál větší tendence nakupovat přes mobilní telefoči či tablety. Tento fakt mám podložený tvrdými čísly z Google analytics u mnoha mých klientů. Ovšem co se mi jednou stalo, bylo zcela úsměvné. Klientovi z ničeho nic přestaly chodit objednávky. Klient pátral, já pátral a nakonec jsme přišli na to, že s aktualizací jednoho z pluginů na WP “zmizelo” tlačítko v objednávkovém procesu. Taková menší chybička, ops.

I WordPress má něco do sebe

Sám o sobě WordPress není špatný. Na WP lze totiž postavit i hezký a funkční eshop, ale je potřeba někdo, kdo tomu velmi dobře rozumí – obzvláště u eshopu. Mám a měl jsem pár klientů, kteří fungují na těchto systémech, ovšem jejich celková investice během 2-5 let je okolo 400 – 600 tis do úprav a rozvoje WP či Presty. Je pravdou, že mají eshop relativně vyladěný a automatizovaný, ale otázkou zůstává, zda během těchto 2-5 let nedokážete tyto peníze investovat lépe a následně v případě potřeby přejít rovnou na vlastní řešení.

Sám totiž WP používám, ale pouze pro menší prezentační weby, na které je prostě skvělý. Pokud má můj klient malý budget, tak WP nabízí širokou škálu šablon pro různá odvětví, kde tuto šablonu “ohnu” podle potřeb klienta a dokážu vytvořit hezkou a přehlednou prezentaci s jednorázovou platbou. Pro klienty s větším budgetem dokážu vytvořit unikátní šablonu či vlastní řešení za pomoci dalších externích programátorů a designerů.

Samotné eshopy na WP či Prestě nestavím. Poptávky odmítám či rovnou směruji na Shoptet, kde dokážu pomoci s prvotním nastavením a následným rozvojem.

Máte dotazy či potřebujete pomoc?

V tomto článku jsem vypíchl základní informace, které byste měli zvážit. Na druhou stranu každý business je jiný a každý business vyžaduje jinou náročnost na eshop a marketing. Moje připomínky jsou pouze kapkou v moři a je potřeba to brát více komplexně, kde se do úvahy berou i další faktory.

Pokud si tedy nejste jistí co přesně zvolit, tak mě neváhejte kontaktovat. V rámci konzultace vám rád zdarma poradím.

1280 910 Adam Pražan

Adam Pražan

Tvořím weby, reklamy a dělám komplexní marketing. Specializuji se na menší lokální projekty, kterým pomáhám od A do Z. Podniká se semnou dobře. Jsem přátelský, zodpovědný, samostatný a držím dohodnutou cenu.

All stories by : Adam Pražan

Leave a Reply