Ačkoliv se s tímto fenoménem nesetkávám již tak často, jako dřív, tak stále občas narazím na klienta, který má trošku rozdílnou představu o spolupráci. Klient shání specialistu a očekává, že mu za pár hodin jeho práce rozběhne byznys na jinou úroveň. Ruku na srdce, sám mám několik projektů, kde najímám různé specialisty od markeťáků po programátory a taktéž jsem žil tak nějak v domnění, že když někoho najmu, tak to bude bod zlomu a výkon půjde nahoru. Tato problematika ovšem není černobílá a musíme na to pohlížet hned z několik stran.
Vyplatí se najmout si specialistu?
Asi vám nemusím vysvětlovat princip dělby práce. Taktéž je logické, že pokud něco neumím či to není v mých možnostech, tak si na to najmu někoho, kdo danou problematiku ovládá exelentně. Jen zde narážíme na určité mantinely. Pokud začínáte v e-commerce, například s eshopem, tak si ze začátku rozhodně nemůžete dovolit platit specialisty, tak to prostě nefunguje. Eshop je černá díra na váš čas. Utopíte tam ze začátku stovky, až tisíce hodin, kde kdyby toto vše za vás měl dělat někdo jiný, tak se nedoplatíte.
Ještě než si najmete specialistu, tak je dobrý mít už nějaký základ za sebou. On i ten specialista nebude prvně přesně vědět co má dělat. Bude se muset rozkoukat, reklamy otestovat a nasbírat prvotní data. Pokud budete mít rozeběhlý projekt už na nějaké úrovni, tak se má specialista už od čeho odpíchnout.
Abych ale odpověděl na otázku, najmout specialistu se určitě vyplatí, ale až od určité úrovně, pokud to nechcete dotovat. Na druhou stranu vám zas doporučím si ze začátku najmout na konzultace specialistu, který vám dokáže pomoci komplexně. Určitě doporučuji někoho najmout na pár hodin, aby vám udělal audit měřících nástrojů atp. Není nic horšího, než když podnikáte, vrážíte peníze do reklamy a po roce zjistíte, že vám GA neměřily správně a vy jste bez dat. Podobný scénář se mi stal u jednoho klienta, což mělo za následek brutální ztrátu financí.
Všechno sám, neb kdy si najmout specialistu
Otřepaná fráze “všechno sám” má v e-commerce určitě své místo. Pokud jste začínající podnikatel či eshop, tak si ze začátku opravdu musíte vše nastudovat a vše udělat sami. V opačném případě by vás to vyšlo na opravdu vysoké peníze, když i banální věci budete chtít dělat po lidech, kteří si fakturují třeba i 700-1000 kč/hod.
Samostudium je určitě na místě už jen z toho důvodu, že budete vědět, co po specialistech máte chtít a jakým způsobem. Vše je to ale o budgetu na práci, marži na vašem produktu a prodejnosti produktu. Pokud prodáváte produkt, který se prodává skoro sám a máte na něm zajímavou marži, tak si můžete najmout specialisty hned od začátku, to nejde nic proti ničemu. Ve výsledku si to stačí spočítat a uvidíte jak na tom jste, jednoduché.
Očekávání x realita
Je pravdou, že schopný specialista vám dokáže ušetřit dost financí. Dám hezký příklad pro reklamu na facebooku. Tvorba reklam na sociálních sítích není sám o sobě tak složitý proces, ale zároveň nabízí dost možností, kde vy ze začátku netušíte co zapnout/ vypnout. Na rovinu, pokud jste eshop a cílíte na cokoliv jiného než jsou konverze, tak vyhazujete jen peníze z okna. Jedná se tedy o jedno jediné tlačítko, které rozhodne, zda máte šanci vydělávat či nikoliv. Jenže tuto informaci naleznete snad v každém článku, pokud si o tom něco vyhledáte, tak proč si najmout specialistu?
Největší výkon, neboli nejvíce objednávek, přináší detaily v nastavení a landing page. Schopný specialista vám dokáže předem říci, jak reklama bude orientačně fungovat na základě analýzy vašeho eshopu a podkladů k reklamě. Tyto predikce ovšem nemůžete brát 100% závazně. Platí pravidlo, že dokud něco nevyzkoušíte, tak nemůžete nic tvrdit s jistotou a kdo vám slibuje ve výkonnostním marketingu jakékoliv výsledky/ čísla, tak si ho prověřte o to více, než ho najmete.
Očekávání od specialisty
Je časté, že si klient pouští reklamu svépomocí nebo s ní úplně začíná. Poté si najme specialistu a tak nějak předpokládá, že teď to konečně bude fungovat a začne pořádně vydělávat. Specialisté ovšem nejsou spásou. Specialista dokáže reklamu nastavit sebelíp, ale není to jen čistě o reklamě. Prodej na dálku skrze eshop je komplexní věc, kde když je někde zádrhel, tak vám nepomůže ani špička v oboru s dokonale nastavenou reklamou.
Na jaké problémy narážím?
Celkem často narážím na klienty, kteří po mně chtějí pustit reklamy na Google, Seznamu, Facebooku a Instagramu. Budget mám kolikrát neomezený. U takových klientů dělám před spuštěním reklam prvně analýzu webu/ eshopu, kde narazím na hromady chyb, které je potřeba prvně opravit.
Chyby jsou hlavně v UX/ UI, kde eshop není intuitivní, není přehledný, není důvěryhodný, chybí mu různé funkcionality, filtrace atd atd. Pokud na takový eshop přitáhnu lidi skrze PPC reklamu, která je i sebelíp nastavená, tak konverzní poměr je opravdu mizerný a reklama je spíše prodělečná.
V takovém případě vám nepomůže ani specialista a ten business fungovat prostě nebude. Asi vám už dochází, že budete muset prvně zamakat na samotném eshopu a všechny další úpravy provádět až díky zpětné vazbě z reklam.
Záleží na segmentu a budgetu
Taktéž záleží na vašem segmentu. Je trochu něco jiného na zakázku postavit web pro realitního makléře a následně mu udělat full servis v marketingu a reklamě, když jedna objednávka zaplatí celého specialistu a ještě hodně zbyde. V B2B to funguje trochu jinak a vždy záleží na produktu a finální marži.
Pokud jste ale maminka na mateřské a chcete si přivydělat eshopem, kde přeprodáváte věci, tak na vizi najmutí si specialisty rychle zapomeňte, nebude to fungovat. Mluvím z vlastní zkušenosti, podobných klientů mi prošlo pod rukou několik a nikdy to nedávalo finanční smysl ani jedné straně. Já svojí práci odvedl dobře, ale začínající eshop toto všechno nedokáže zaplatit. Jak jsem totiž avizoval výše, eshopy jsou černé díry na váš čas, kde tyto začátky si musíte odmakat vy, specialista vás dokáže jen správně nasměrovat.
Závěrem
Pokud jste nízkonákladový podnikatel, tak vám doporučuji si vše ze začátku udělat sám, než najmout jednotlivé specialisty. Jak by měl eshop vypadat a co by měl splňovat lze snadno odkoukat od konkurence. Nedoporučuji je úplně kopírovat, spíše se inspirovat. Inspirovat se můžete taktéž i od dalších eshopů, kteří jsou z úplně jiného odvětví. Často objevíte zajímavé prvky, které můžete aplikovat i na váš eshop.
Jakmile budete ve fázi, kde už pořádně nevíte co zlepšit a jakým způsobem, tak je vhodné sáhnout po specialistech, kteří vás budou posouvat dál. V tento moment byste už měli mít alespoň nějaké budgety, aby se eshop držel minimálně na nule či v plusu i po zaplacení specialistů.
V případě, že si nemůžete dovolit jednotlivé specialisty a zároveň jste antitalent na rozvoj webu/ eshop svépomocí, tak mě kontaktuje. Zabývám se komplexním marketingem, kde dokážu uchopit celý projekt a postupně ho rozvíjet. Vysvětlím vám, kam nalít finance i svůj čas a co je pro vás opravdu důležité. Jelikož se ale zabývám komplexním marketingem, tak vám dokážu pomoci jen do určité úrovně. Poté je načase si najít specialisty na jednotlivé dílčí úkony.
Leave a Reply