Začínáte s eshopem nebo již eshop nějakou chvíli máte a přemýšlíte, zda se vyplatí investovat čas a peníze do tvorby obsahu? Co to ten obsah vlastně je a vyplatí se?
Co je to obsah
Obsahem se nejčastěji rozumí články na blog a fotky na sociální sítě, ale může to být například i fotogalerie na webu, videa na Youtube, recenze, popisky kategorií, produktů a další. V podstatě vše, s čím se v dnešním e-commerce potkáte.
V dnešním článku se ale zaměříme hlavně na obsah v psané formě, tedy na články na váš blog. Hádám, že hodně podnikatelů si odfrkne, že tyto články jsou už “pasé” a raději investují do výkonostního marketingu, ale někteří si už neuvědomují ty přínosy.
Proč obsah a jak?
Je potřeba si uvědomit, že pokud eshop tvoří kvalitní obsah, tak to má hned několik výhod, které gradují s postupem času.
Z obsahu vymáčkněte maximum! Pokud si už dáte tu práci a vytvoříte něco hodnotného, tak je škoda to jen plácnout na blog a čekat co se stane za půl roku – zda článek vyhledávače umístí na rozumné pozice.
Pokud vytvoříte kvalitní článek, tak tím skvěle podpoříte váš brand. Vaše cílová skupina a potenciální zákazníci uvidí, že svému oboru skutečně rozumíte a víte, co děláte. Jednoduchou dedukcí lze dojít k tomu, že pokud svému oboru rozumíte, tak klišé slogany typu: “kvalitní zboží”, “dohlížíme na kvalitu” aj. mají hned jiný rozměr. Proč? Prostě tomu rozumíte a dokážete pro zákazníka vytvořit tu nejlepší nabídku. Dokážete mu fundovaně poradit jaký produkt zvolit a proč.
Dále tento obsah můžete sdílet do relevantních skupin na Facebooku (zde pozor na spam!), na svojí stránku na Facebooku či na Instagram. Na Instagramu skvěle funguje infografika, kde vezmete to nejzajímavější z článku a vytvoříte: “Věděli jste, že..” s dodatkem, že více informací je v článku na webu. Zpětně na tento článek můžete odkazovat ve stories + přidat hlasování a ankety, čímž zapojíte lidi a postupně si s nimi začnete tvořit bližší vztahy.
Tento obsah taktéž doporučuji dávat na viditelná místa, jako do popisu kategorie, do produktů aj. Zde přikládám menší ukázku pro kategorii čokoládové pecky, které jsou na pečení a vaření. Najdeme zde popis spolu s odkazy na relevantní články – Jak pecky rozpustit, jak s nimi pracovat atd. Poskytneme tím skvělý servis a ubyde nám případných dotazů.
Následně za půl roku až rok, se můžete těšit na první ovoce z vyhledávačů. Pokud se dobře umístíme, tak nám tyto články poskytnou skvělou návštěvnost, se kterou můžeme dále pracovat. Záleží, v jakém nákupním cyklu tato návštěvnost je. Můžeme na ně remarketingově zacílit, můžeme od nich sbírat emaily pro naše newsletterové kampaně a mnoho dalšího.
Placené kampaně nebo obsah?
Nejde dogmaticky říci, zda jsou lepší placené kampaně nebo obsah. Od každého totiž očekáváme jiné cíle. Správně by se placené kampaně měly prolínat s obsahem a naopak. Pokud bych to měl ale tedy srovnat, tak…
Placené kampaně
Placené kampaně, pokud je eshop rozumně optimalizovaný s rozumným konverzním poměrem, dokážou přinést objednávky ihned. Jednoduše zaplatíte Facebooku, Googlu a při troše štestí nebo zkušenosti vám budou chodit objednávky již pár hodin po spuštění.
Zní to fajn, ale je potřeba si uvědomit pár věcí. Pokud vypnete reklamy, tak vám objednávky klesnou mnohdy k nule za předpokladu, že nemáte nějaký ten rok zajetý brand. Tyto kampaně skvěle fungují pro rychlé získání nových zákazníků na rozjezd eshopu. Získáváte nové zákazníky a pokud prodáváte rychloobrátkové zboží (např ořechy) a zákazník bude spokojený, tak se jistě vrátí. Na druhou stranu na tyto krátké fráze typu: “ořechy, kešu ořechy, mandle, kde koupit ořechy” aj. cílí extrémní konkurence.
Takto krátké fráze jsou mnohdy velmi drahé a malý eshop si je prostě nemůže dovolit – zkrachoval by. Alternativou může být display reklama na Google/ Seznamu nebo např na Facebooku, kde nemusíte soutěžit s většími hráči, ale stačí zákazníka zaujmout a přesvědčit k nákupu.
Obsah
Díky obsahu dokážete mít taktéž rychle objednávky pouze za předpokladu, že dokážete dobře pracovat se sociální sítí. Objednávky budou, ale rozhodně v menším měřítku, než je například u PPC reklam.
Z obsahu, pokud ho tvoříte kvalitně, začnete těžit až hruba po půl roce a déle, což se může zdát jako nevýhoda. Výhodou naopak je to, že za návštěvníky a potenciální zákazníky již nic neplatíte. Jakmile si rozběhnete eshop na tomto obsahu, tak poté stačí nabalovat další a další obsah a tvořit si čím dál tím větší zákaznickou základnu.
Doporučení
Je nutno podotknout, že každý business je jiný. Co funguje mým klientům, nemusí fungovat vám. Obecně vzato je ale dobré všechny marketingové kanály kombinovat a pracovat s projektem komplexně.
Ohledně obsahu. Určitě doporučuji do něj vkládat váš čas a alespoň pomalu ho rozvíjet. Zkuste se zaměřovat na delší hledané fráze, kde sice není tak vysoká hledanost, ale zase tam není téměř konkurence. Jednoduše tvořte obsah tak, abyste se stali mistry/ profesionály ve svém oboru.
Úvodní konzultace je zdarma
Pokud byste potřebovali poradit, jak tvořit obsah, na co se zaměřit, jaké fráze do článků používat, vytvořit klíčovou analýzu nebo jen zkonzultovat váš projekt, tak se na mě s důvěrou obraťte, poradím vám.
Leave a Reply