Zrovna jsem pro svého jednoho klienta postavil web, který se soustředí na speed dating. Jde o to, že zákazník si koupí „vstupenku“ na jednu z pořádaných akcí, kde prodej probíhá právě skrze systém FAPI. Vše funguje skvěle, jen je lehký problém ve vystavování faktur.
Popis problému
Dejme tomu, že 20 lidí si koupí vstupenku na určitou akci. FAPI vystaví zálohovou fakturu. Jakmile přijde platba, tak vystaví ostrou fakturu, kterou by si klientka měla dát do účetnictví. Jenže když se tato akce z nějakého důvodu zruší a vrací se peníze zpět zákazníkům, tak je nutno tyto faktury stornovat, což je zbytečná byrokracie. Bohužel, FAPI zatím neumí defaultně vystavovat faktury až na základě určitých pravidel, tak přicházím s tímto řešením.
Řešení problému
Prvně v Nastavení FAPI a následném Nastavení fakturace zaškrtněte „Vystavovat doklady o přijetí platby“. Následně jděte do záložky Prodej, kde vyberete příslušný prodejní formulář. V nastavení jděte do kroku tři: Platba, doprava a fakturace. Zde zakřížkujte „Odložit vystavení daňového dokladu“, kde datum dáte například za 30 let. Zde upozorním, že takto vzdálený datum je tu z toho důvodu, že samotná podpora FAPI netuší, co se v daném termínu stane. Respektive, víme, že se vystaví faktura, ale už nevíme, zda se vystaví i v případě, že jsme fakturu vystavili ručně v dalším kroce.
Jakmile je toto nastaveno, tak nyní už jen stačí vystavit faktury manuálně po uskutečnění akce. Faktura se vystaví jen tomu, kdo se reálně zúčastnil. To probíhá tak, že v záložce Faktury si najdu příslušnou zálohovou fakturu daného člověka a otevřu jí skrze kliknutí na její číslo ve druhém sloupci v tabulce. Jde o „VS Číslo dokladu“. Níže pak stačí najít „Vytvořit kopii“, kde hned nahoře kliknu na „Daňový doklad / Faktura“. Poté úplně dole je tlačítko na „Vystavit fakturu a odeslat emailem“.
Toť vše. Na závěr ještě upozorním, že pokud máte více prodejních formulářů, tak toto nastavení musíte udělat u každého z nich.
Toto řešení není za mě úplně ideální, respektive je to vhodné jen pro prodej menšího počtu vstupenek, protože kdyby na akci bylo přihlášených třeba 200 lidí, tak by bylo peklo vystavovat ručně 200 faktur. Bohužel, FAPI to zatím neumí dělat hromadně – že bych si například označil ve Fakturaci 200 zálohových faktur a na všechny vystavil ostré faktury a poslal je hromadně lidem – tak, jak to umí například Shoptet či jiné řešení. Každopádně, pro menší prodej a pro naše účely, kde pracujeme jen s nižšími desítkami faktur týdně, to bohatě stačí.
V případě dotazů jsem plně k dispozici. Pokud s FAPI chcete pracovat či ho přes API napojit na web, tak vám rád pomohu. U klientky například vypisujeme z FAPI zbývající počet míst přímo do webu, kde je to řešeno přes Custom post types a Custom fields. Člověk tak vidí v přehledu všech akcí (na webu) jaká je obsazenost, aniž by se musel proklikat přímo k prodejnímu formuláři v posledním kroku.