Multijazyčný web nebo každý na vlastní doméně?

V poslední době mi přibývá dost klientů, kteří buďto expandují do zahraničí a nebo evidují větší nárůst zahraničních zákazníků, kteří pobývají na území České Republiky. Jelikož vícejazyčné weby začínám řešit skoro na denní bázi, tak jsem se rozhodl napsat tento článek, kde bych rád vysvětlil zda zvolit jeden multijazyčný web, nebo vytvořit web pro každou zemi zvlášť na vlastní doméně.

V první řadě je potřeba si uvědomit, jaké jsou cíle webu. Zda firma podniká primárně na území Česka a stává se, že na web zavítají i cizinci – toto platí například u restaurací ve větších městech, nebo zda web prodává své služby i do zahraničí.

Jaké jsou možnosti?

Multijazyčný web

Tento web běží na jedné doméně, jako je například www.adamprazan.cz pro český trh. Pokud chci web přeložit i pro anglicky mluvící klienty, tak bych vytvořil www.adamprazan.cz/en kde na této stránce bude veškerý obsah v angličtině. Výsledná URL pak bude vypadat například www.adamprazan.cz/en/blog.

Hlavní výhodou podobného webu je cena, kde není potřeba platit roční poplatek za doménu, hosting a správu webu. Taktéž je výhoda i v SEO, kde pokud překládáte i obsah na blogu, tak vás Google nepenalizuje, jelikož rozpozná, že se jedná o stejný obsah, který je jen přeložený do jiného jazyka.

Nevýhoda může být u větších webů ve správě, kde vzniká větší počet stránek, příspěvků a mnoho dalšího, což může být do budoucna problém s rychlostí načítání a údržbou. Na druhou stranu, pokud máte jen nějaký jednoduchý prezentační web, tak se strachovat nikterak nemusíte.

Další nevýhodou je důvěryhodnost samotného webu. Vždy je lepší pro každou krajinu udělat vlastní doménu, například pro Slovensko www.adamprazan.sk nebo pro Německo www.adamprazan.de. Tímto bych se řídil hlavně v případě, kdy chcete vyloženě cílit na další trh.

Weby na vlastních doménách

Jak jsem již zmínil výše, skrze zahraničí, kde plánujete na tyto trhy vyloženě cílit, tak doporučuji mít web vždy na národní doméně, případně na doméně .com. Působí to lépe a lépe se s tím pracuje už skrze statistiky, reklamy apod.

Zároveň se i lépe optimalizuje obsah podle publika pro danou zemi a na správu webu i rychlost načítání mi to přijde lepší.

Nevýhodou je zde však to, že musíte platit další domény a hosting, což ale nevidím jako takový problém – pokud plánujete expanzi do zahraničí, tak toto pro vás bude naprosto minimální náklad.

Závěrem

Pokud podnikáte pouze v ČR a sem tam k vám zavítají i cizinci, tak bych vytvořil český web, na který bych implementoval angličtinu, němčinu či další jazyky. Pokud máte službu či produkt, který chcete prodávat na dalším trhu, tak bych vytvořil web přímo pro daný stát. V případě, že již expedujete do několika států, tak je možné udělat i rozcestník na doméně .com, ze kterého pak můžete odkazovat na další jednotlivé státy.

Ve výsledku je to ale dost komplexní téma a roli hraje hned několik faktorů, které je potřeba pečlivě zvážit. Každý projekt a business je jiný a klade jiné cíle. Pokud si tedy nejste jistí, tak vám rád poradím a proberu s vámi nezávazně vaše možnosti.

1500 1000 Adam Pražan

Adam Pražan

Tvořím weby, reklamy a dělám komplexní marketing. Specializuji se na menší lokální projekty, kterým pomáhám od A do Z. Podniká se semnou dobře. Jsem přátelský, zodpovědný, samostatný a držím dohodnutou cenu.

All stories by : Adam Pražan

Leave a Reply